Pradziadek w wojsku 57PP, Sappeur Bataillon

Rozpoznawanie przedmiotów i poszukiwanie informacji o przodkach
Paula91
Posty: 4
Rejestracja: 18 maja 2020, 10:23

Pradziadek w wojsku 57PP, Sappeur Bataillon

Post autor: Paula91 » 20 maja 2020, 15:52

Witam,
odnalazłam dokument dotyczący dziadka z okresu IWŚ.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/854feb653c457466
https://www.fotosik.pl/zdjecie/843dc0d44c2d7d4f
https://www.fotosik.pl/zdjecie/4390295371e90ee7
chciałabym się coś więcej dowiedzieć o losach pradziadka na froncie IWŚ. Mam wątpliwości z odczytem danych. Chciałabym poprawnie zinterpretować podane informacje. Serdecznie proszę o pomoc i korektę.
1. Stawił się na pobór 23.11.1915 w Cholm przydzielony do 57 PP. I to Cholm mnie zastanawia. Czy chodzi o miasto Chełm, ale to był zabór rosyjski. Z tego co wiem, to dziadek od urodzenia do śmierci mieszkał w Tarnowie. Zresztą na 3 zdjęciu podano, że przynależy do okręgu Lisia Gora Tarnow. Z danymi dziadka zgadza się imię i nazwisko, imiona rodziców, rok i miejsce urodzenia więc to musi być on. Miejsce zamieszkania też Cholm, więc może po prostu nie wiem, że przez jakiś czas tam mieszkał.
2. W walkach był już od 1915 czy dopiero od 1917? Przydzielony do kompani zastępczej 14.3.1917 i dopiero od 21.3.1917 w służbie czynnej w 57PP?
3. 30.3.1917 przeniesiony do Sappeur Bataillon no 1, później nr 49. Do jakiego pułku artylerii należał ten batalion?
Czy jest jakaś publikacja opisująca dokładniej bataliony saperów podczas IWŚ?
4. 13.7.1918 odznaczony brązowym Medalem Waleczności (bronzene Tapferkeitsmedaille) za odważne zachowanie przed wrogiem. Czy można powiązać to nadanie z konkretnym wydarzeniem? Podano także nr nadania.
5. 25.8.1918 Zezwala mu się nosić odznaczenie Karl Truppenkreuzes. Za co?
8. 1.11.1918 wstąpił do armii polskiej. Czy było to w jakimś obozie jenieckim we Włoszech?

Z góry dziękuję za komentarze i podpowiedzi.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 377
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Pradziadek w wojsku 57PP, Sappeur Bataillon

Post autor: Ursi » 20 maja 2020, 18:47

Witaj na forum!
Ad 1. Wydaje mi się, że jest ok. Tarnów jako miejsce urodzenia i gmina, w której miał swojszczyznę. Pod koniec 1915 r. Lubelszczyzna była już pod c.k. okupacją, więc w Chełmie mógł stacjonować ośrodek zapasowy jednostki i tam Twój pradziadek mógł trafić na przegląd poborowych (Musterung). Dlaczego na dole wpisano Cholm – nie wiem i wątpię, że bez znajomości jego biografii da się to wyjaśnić.
Ad 2. Do służby czynnej wcielili go dopiero w 1917. Widocznie został odroczony. (nb. Ersatzkompanie tłumaczy się na ogół jako kompania rezerwowa)
Ad 3. Dlaczego zakładasz, że należał do pułku artylerii? Sprawdzę jego przydział w wolnej chwili.
Ad 4. Można napisać do Staatsarchiv/Kriegsarchiv w Wiedniu. Powinni mieć wniosek odznaczeniowy. (vide https://sites.google.com/view/przodkowi ... zuka%C4%87)
Ad 5. Karl Truppenkreuz był przydzielany za 12 tygodni służby i udział w przynajmniej jednej bitwie.
Ad 6. Raczej zdążył "ewakuować się" z frontu :) Jego 10. Armia walczyła wtedy na froncie włoskim.
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Paula91
Posty: 4
Rejestracja: 18 maja 2020, 10:23

Re: Pradziadek w wojsku 57PP, Sappeur Bataillon

Post autor: Paula91 » 21 maja 2020, 17:10

Witam,
dziękuję za odpowiedź i informacje. Zupełnie nie znam się na wojsku, więc tym bardziej dziękuję za pomoc :)

Ad.
1. Przyszło mi jeszcze do głowy, że może próbował uniknąć poboru lub dostać się do legionów. No, ale to takie gdybanie.

2. Czyli jego sytuacja wyglądała tak:
23.11.1915 przegląd poborowych, 57 PP odroczony. 14.3.1917 kompania rezerwowa, od 21.3.1917 służba czynna 57 PP. 30.3.1917 przeniesiony do Batalionu Saperów nr 1(? 12 Dywizja Piechoty, 24 Brygada Piechoty w Tarnowie). 28.8.1917 przeniesiony do 6. Kompanii SB. 4 4/17. 15.12.1917 SB nr 49. Na koniec 25.8.1918 10. Armia SB. nr 16

Trochę go przenosili, ale to chyba norma w sytuacji wojny i reorganizacji sił?

4. Czyli jest szansa, że na sprawdzenie za co dostał brązowy MW. Wystarczy jak podam pełne dane dziadka, jednostkę i nr nadania /:Brig. komdo Bef. No 22 vom 13/5/18 des k.u.k Inf. Brig Kdo. [:Stb. 12/49 v 18 :/ Można pisać maila czy lepiej pocztą tradycyjną?
Podane wyżej dokumenty pochodzą ze zbiorów Centralnego Archiwum Historycznego we Lwowie. Online są dostępne dokumenty roczników od 1865 do 1900 z Galicji. No ale to pewnie wiecie :)

6. Kolejny mój pradziadek rocznik 1900 był od 6.2.1918 w 57 PP, strzelec, został wysłany na front włoski. 1.11.1918 dostał się do niewoli gdzie wstąpił do armii polskiej. Wysłany z obozu we Włoszech przez Francję do Zambrowa i na front z 53. Pułkiem Strzelców Kresowych, starszy strzelec.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/a6d84836502ccc03
Stąd moje skojarzenie 1.11.1918 to także dostał się do niewoli i wstąpił tam do armii polskiej. W innym wypadku musiałby wrócić do domu i tu 1.11.1918 wstąpić do wojska, ale czy zdążyłby wrócić tak szybko z wojny do Tarnowa?

Życzę dobrego dnia.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 377
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Pradziadek w wojsku 57PP, Sappeur Bataillon

Post autor: Ursi » 23 maja 2020, 07:56

Niepotrzebnie się krygujesz; rozgryzłaś ten dokument pierwszorzędnie!

Ad 1. Może wyjechał za pracą?
Ad 2. Czy 1. SB należał wtedy do 12. DP -- należy sprawdzić. Takie przenosiny to może nie norma, ale też nic bardzo dziwnego.
Ad 4. Napisz najpierw mail. Jak nie odpowiedzą, to zwykły list. Sygnatury aktu nadania nie potrzebujesz: znajdą po nazwisku, a jednostka się przyda, jeśli będzie kilka osób o tym samym nazwisku.
Ad 6. 10. Armia była na samiućkim prawym skrzydle wojsk austriackich we Włoszech. Był to stosunkowo spokojny rejon. Tę datę można uznać za symboliczną, np. jako dzień, kiedy Polacy, choć jeszcze na włoskim froncie, zaczęli się organizować i planować transport do Galicji.
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Paula91
Posty: 4
Rejestracja: 18 maja 2020, 10:23

Re: Pradziadek w wojsku 57PP, Sappeur Bataillon

Post autor: Paula91 » 23 maja 2020, 20:39

Ad. 1 Mogło tak być. Jeszcze raz zapytałam wnuki, aby pomyśleli o tym Chełmie :) Wiem na pewno, że pradziadek ożenił się ożenił się końcem 1921 roku i mieszkał w Tarnowie w rodzinnym domu aż do śmierci w latach 70 XX w. Jeszcze w latach 20 brał udział w wyścigach konnych. Mam zdjęcie, na koniu po lewej: https://www.fotosik.pl/zdjecie/0046ee28a6cf6e18 Jeźdźcy dla rozróżnienia nosili szarfy i berety w różnych kolorach. Dlatego na początku byłam przekonana, że był w pułku ułanów galicyjskich. Później prowadził małą firmę przewozową, miał wozy i konie - rozwoził węgiel i drewno.
Ad. 4 Dziękuję za radę zrobię tak jak piszesz.

Mam jeszcze pytanie dotyczące rocznika 1900. Mój pradziadek urodzony w maj 1900 został powołany.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/f65c3e5b01309725
Pradziadka urodzonego w marcu 1900 nie znalazłam. Czy rocznik 1900 był tylko częściowo pobierany do wojska? Mogło po prostu nie być jego karty. Ten pradziadek był czeladnikiem szewca. Termin rozpoczął w styczniu 1914 na trzy lata. Z wiadomych przyczyn dokończył ostatnie miesiące po wojnie lipiec 1922-kwiecień 1923.

Życzę dobrego wieczoru.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości