Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Cmentarze I wojny światowej
Awatar użytkownika
DAR
Posty: 189
Rejestracja: 02 cze 2018, 23:05
Kontakt:

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: DAR » 11 mar 2020, 00:15

Trotta pisze:
09 mar 2020, 19:35
Oj, to już co najmniej trzynaście lat temu pisano
Wtedy to mnie jeszcze na świecie nie było (forumowym ;) ), a z cmentarzy to widziałem, dziesięć lat wcześniej, całe trzy (Przełęcz Małastowską, Krempną i to co się ostało z Rotundy).
"Dobre od złego jeden krok dzieli - mówi przysłowie
Więc chyba i złe od dobrego?"

Aleksander Sołżenicyn Archipelag Gułag

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 682
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Lublin/dawniej Kraków

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: Trotta » 11 mar 2020, 11:22

DAR pisze:
11 mar 2020, 00:15
Trotta pisze:
09 mar 2020, 19:35
Oj, to już co najmniej trzynaście lat temu pisano
Wtedy to mnie jeszcze na świecie nie było (forumowym ;) ), a z cmentarzy to widziałem, dziesięć lat wcześniej, całe trzy (Przełęcz Małastowską, Krempną i to co się ostało z Rotundy).
Mój stan znajomości cmentarzy wojennych na 2007 r. też obejmował trzy sztuki: Kołaczyce, Podzamcze, Limanowa-Jabłoniec. No i kilka oglądanych z okien autobusu (Zakrzów, być może Zbylitowska Góra, Bogoniowice, Mszanka i Stróżówka)...
Die Gott als Slav und Magyaren schuf, Sie streiten um Worte nicht hämisch,
Sie folgen, ob deutsch auch der Feldherrnruf, Denn: Vorwärts! ist ungrisch und böhmisch [Grillparzer]

Jan Majewski
Posty: 81
Rejestracja: 28 maja 2018, 23:11

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: Jan Majewski » 11 mar 2020, 22:31

KG pisze:
10 mar 2020, 08:12
Na wspomnianym przeze mnie rysunku sporządzonym 10 maja 1917 roku w Krakowie są dwa pomniki. Na części rosyjskiej skromniejszy – ściana o wysokości 223 cm z miejscem na tablicę (bez krzyży), a na części austro-węgierskiej – ściana pomnikowa z miejscem na tablicę, trochę szersza i wyższa (265 cm) i zwieńczona trzema charakterystycznymi krzyżami kostkowymi. Pomnik na tej części cmentarza był dominantą. Odbudowane ściany pomnikowe są uproszczone – pierwotne miały więcej uskoków i były szersze. ...
Zdjęcia 3-ki Ożenna z 1987 roku, gdy stały jeszcze resztki pomnika na kwaterze
austro-węgierskiej. Że jest to kwatera a-w można poznać po leżącej pod pomnikiem tablicy z inskrypcją, która nie jest pęknięta

https://images89.fotosik.pl/331/4a9fa011611d428d.jpg

Resztki pomnika z kwatery rosyjskiej z uszkodzoną tablicą. Na pierwszym planie charakterystyczna „kostka” która zwieńczała pomnik. Musiano więc wprowadzić poprawki do pierwotnego projektu, który zachował się w archiwum bratysławskim, gdzie kostek nie było.

https://images89.fotosik.pl/331/b9ca4738d2897a47.jpg

Widok ogólny kwatery, w prawym górnym rogu widać fragment pomnika.

https://images91.fotosik.pl/330/0ce95c15293ec951.jpg

Awatar użytkownika
DAR
Posty: 189
Rejestracja: 02 cze 2018, 23:05
Kontakt:

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: DAR » 11 mar 2020, 23:14

Jan Majewski pisze:
11 mar 2020, 22:31
Na pierwszym planie charakterystyczna „kostka” która zwieńczała pomnik.
Ta kostka wygląda jak zwykła "austryjacka"... ale chyba to niemożliwe, żeby na części rosyjskiej umieści taką kostkę. To że ktoś ją tam przemieścił z części austro-węgierskiej też wydaje się mało prawdopodobne. Czyli wygląda na to, że jednak była wersja "rosyjska" tego krzyża i musiała się rozpaść gdy zawaliła się z pomnikiem.

A tak generalnie to niezły armagedon tam był... :?
"Dobre od złego jeden krok dzieli - mówi przysłowie
Więc chyba i złe od dobrego?"

Aleksander Sołżenicyn Archipelag Gułag

Jan Majewski
Posty: 81
Rejestracja: 28 maja 2018, 23:11

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: Jan Majewski » 12 mar 2020, 20:24

DAR pisze:
11 mar 2020, 23:14
Ta kostka wygląda jak zwykła "austryjacka"... ale chyba to niemożliwe, żeby na części rosyjskiej umieści taką kostkę. To że ktoś ją tam przemieścił z części austro-węgierskiej też wydaje się mało prawdopodobne. Czyli wygląda na to, że jednak była wersja "rosyjska" tego krzyża i musiała się rozpaść gdy zawaliła się z pomnikiem. ...
W archiwach nie "grzebałem", ale wg mnie nie było "rosyjskiej" wersji kostki.
Na tym cmentarzu, projektant na mogiłach rosyjskich też postawił krzyże łacińskie.
Jedynym akcentem, że jesteśmy na mogiłach armii rosyjskiej (poza tabliczkami) sa rzeźbione na krańcach ramion krzyża dwuramienne krzyżyki maltańskie.

KG
Posty: 318
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: KG » 12 mar 2020, 22:00

Co do pierwszego się zgadzam – nie znam przesłanek, które pozwalałyby na „rosyjską” wersję kostkowego krzyża.
Co do drugiego – też się zgadzam, ale warunkowo – projektant z XXI wieku, bo nie Dušan Jurkovič.
Czy mógłbyś wrzucić ze swojego zbioru jeszcze zdjęcie o końcówce ̴25? Jest tam takie ładne gniazdo… Na tym z końcówką ̴23 zresztą też jest.

Awatar użytkownika
DAR
Posty: 189
Rejestracja: 02 cze 2018, 23:05
Kontakt:

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: DAR » 12 mar 2020, 23:03

No i tu pojawia się potencjalne pytanie w przyszłości gdy kiedyś ten cmentarz będzie wymagał remontu: czy powrócić do wersji z projektu ewentualnie z dodatkowymi krzyżami "austryjackimi" na części rosyjskiej czy też zostawić te nieoryginalne (ale wg mnie bardzo udane) krzyże w wersji "rosyjskiej"? Oto dylemat konserwatora :)
"Dobre od złego jeden krok dzieli - mówi przysłowie
Więc chyba i złe od dobrego?"

Aleksander Sołżenicyn Archipelag Gułag

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 682
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Lublin/dawniej Kraków

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: Trotta » 13 mar 2020, 08:09

Ja często takie dylematy widzę, ale w przypadku Ożennej bym problemu nie miał - dla mnie te krzyże neojurkowiczowskie są dość paskudne. Udane same w sobie średnio, a do koncepcji i wyglądu cmentarza nie pasują mi wcale.
Die Gott als Slav und Magyaren schuf, Sie streiten um Worte nicht hämisch,
Sie folgen, ob deutsch auch der Feldherrnruf, Denn: Vorwärts! ist ungrisch und böhmisch [Grillparzer]

Jan Majewski
Posty: 81
Rejestracja: 28 maja 2018, 23:11

Re: Numeracja cmentarzy 1 i 2 w Ożennej

Post autor: Jan Majewski » 13 mar 2020, 19:44

KG pisze:
12 mar 2020, 22:00
...Co do drugiego – też się zgadzam, ale warunkowo – projektant z XXI wieku, bo nie Dušan Jurkovič.
Wczoraj oglądałem w moim archiwum fotografię tego krzyża, (tylko na ujęciu, które wyraźnie eksponuje dwuramienny krzyż na ramieniu krzyża) , gdzie nie było widać bocznego ujęcia belki.
Po Twoich uwagach zajrzałem tam jeszcze raz.
Rzeczywiście „gniazdko” w belce krzyża wyfrezowane pod drugie ramię (typ rosyjski),
Dušan Jurkovič zadbał o czytelne odróżnienie kwatery rosyjskiej od a-w, nie tylko poprzez reliefy na ramionach.
Przy ewentualnym remoncie to pierwsza rzecz do poprawki, … a „kostki” skróciłbym o jedno pięterko.

https://images90.fotosik.pl/331/e6498328db0190a0.jpg

https://images91.fotosik.pl/331/685e703baade3fd5.jpg


Przy okazji zaglądnąłem do pliku ze zdjęciami z 55-ki Gładyszów, gdzie Dušan Jurkovič zaprojektował podobne krzyże. Na cmentarzu jest jedna pojedyncza mogiła rosyjska, na której obecnie stoi krzyż jednoramienny. Mam fotkę z 1987 gdzie widać podobne wyżłobienie w belce, więc tam też potrzeba zmiany.
Przyjrzałem się też fotkom bramki na tym cmentarzu, …ale o spostrzeżeniach gdy na forum pojawi się wątek z tym cmentarzem :roll: .

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości