Strona 2 z 3
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 15 mar 2020, 23:01
autor: Stani
Ale kim jest ta osoba, nie poznaliśmy jeszcze nazwiska dróżnika
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 16 mar 2020, 15:35
autor: andrzej_m88
Jest to życiorys Michała Mączki, ur. w 1855 r.
W dokumencie zatrudnienia są jeszcze informacje odnośnie służby wojskowej. Widnieje tam m.in. taki zapis: "Verabschiedet ohne Zertifikat für Zivilanstellung". Nie do końca wiem jak go przetłumaczyć.
Załączam całość.
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 16 mar 2020, 16:53
autor: Stani
Zakończył służbę (pożegnany) bez zaświadczenia do zatrudnienia w cywilu.
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 16 mar 2020, 19:33
autor: andrzej_m88
Czyli podsumowując:
Służba czynna od 12 marca 1877 r. do 1 grudnia 1878 r. w LIR 56 (Kolbuszowa), okręg uzupełnień Rzeszów. Służba czynna zakończona w stopniu kaprala. 10 lat w rezerwie. Przeniesiony do cywila 31 grudnia 1887 r.
Nie wiem czy dobrze to interpretuję.
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 17 mar 2020, 21:14
autor: szamil
Ursi pisze: ↑15 mar 2020, 06:40
Pan Staszek zaczął, ja pociągnę dalej... uzupełnienia przy okazji kolejnych kaw
Uri jest szansa na jakąś pomocą w tym temacie? Ostatni wpis.
https://www.austro-wegry.eu/viewtopic.p ... 5421#p5421
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 18 mar 2020, 08:00
autor: Ursi
Odpowiedziałem
Uzupełniłem nieco transkrypcję na 1. stronie, żebyś miał komplet. Zlokalizowałeś może ten posterunek, na którym służył Twój przodek?
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 18 mar 2020, 18:00
autor: andrzej_m88
Niestety nie wiem gdzie znajdował się wspomniany Wachhaus nr 32.
W tabeli zatrudnienia są wymienione też inne miejsca, np. nr 21 (Przeworsk), czy 41 (Rozwadów).
Nieoznaczone miejscowo są wartownie nr 29 i 32.
Macie pomysł gdzie szukać legendy do tych oznaczeń?
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 26 mar 2020, 14:06
autor: tmach
Podejrzewam, że są to posterunki dróżnicze w obrębie jednej linii kolejowej - nazwy pojawiające się w dokumencie sugerują trasę Przeworsk - Rozwadów. Przejrzyj skany map z CK okresu (np. spory zbiór jest w serwisie Mapster), na niektórych zaznaczono posterunki dróżnicze wraz z ich numeracją.
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 26 mar 2020, 20:50
autor: Stani
Hallo Andrzej,
przejrzałem załącznik i zrozumiałem, że dróżnik rozpoczynał swoją pracę zawodową w Sanoku.
21.12.1892 jako Aushilfs-Strecken-Wächter czyli jako pomocnik przyuczał się do zawodu (strażnika kolei).
Od 01.01.1899 mianowany na samodzielnego pracoownika,
od 11.01.1899 przeniesiony do stróżowania na bocznicy kolejowej w Sanoku.
Dalej już wiadomo.
Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu
: 02 kwie 2020, 17:24
autor: andrzej_m88
tmach pisze: ↑26 mar 2020, 14:06
Podejrzewam, że są to posterunki dróżnicze w obrębie jednej linii kolejowej - nazwy pojawiające się w dokumencie sugerują trasę Przeworsk - Rozwadów. Przejrzyj skany map z CK okresu (np. spory zbiór jest w serwisie Mapster), na niektórych zaznaczono posterunki dróżnicze wraz z ich numeracją.
Dzięki!
Przejrzałem mapy na mapsterze. Niestety nie znalazłem map z oznaczonymi posterunkami
Stani pisze: ↑26 mar 2020, 20:50
Hallo Andrzej,
przejrzałem załącznik i zrozumiałem, że dróżnik rozpoczynał swoją pracę zawodową w Sanoku.
21.12.1892 jako
Aushilfs-Strecken-Wächter czyli jako pomocnik przyuczał się do zawodu (strażnika kolei).
Od 01.01.1899 mianowany na samodzielnego pracoownika,
od 11.01.1899 przeniesiony do stróżowania na bocznicy kolejowej w Sanoku.
Dalej już wiadomo.
Dzięki!
Hmm, chyba od 15.01.1899 pracował w Sanoku. Wcześniej jako pomocnik strażnika pracował na posterunku nr 32 (od 21.12.1892). Od 01.01.1895 jako samodzielny strażnik, również na posterunku 32.
Tylko gdzie był ten WH No.32
Skoro Przeworsk miał numer 21, a Rozwadów 41 to 32 był mniej więcej w połowie trasy, chyba że numeracja posterunków nie miała związku z ich lokalizacją.