Strona 2 z 3

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 15 mar 2020, 23:01
autor: Stani
Ale kim jest ta osoba, nie poznaliśmy jeszcze nazwiska dróżnika

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 16 mar 2020, 15:35
autor: andrzej_m88
Jest to życiorys Michała Mączki, ur. w 1855 r.

W dokumencie zatrudnienia są jeszcze informacje odnośnie służby wojskowej. Widnieje tam m.in. taki zapis: "Verabschiedet ohne Zertifikat für Zivilanstellung". Nie do końca wiem jak go przetłumaczyć.

Załączam całość.

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 16 mar 2020, 16:53
autor: Stani
Zakończył służbę (pożegnany) bez zaświadczenia do zatrudnienia w cywilu.

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 16 mar 2020, 19:33
autor: andrzej_m88
Czyli podsumowując:

Służba czynna od 12 marca 1877 r. do 1 grudnia 1878 r. w LIR 56 (Kolbuszowa), okręg uzupełnień Rzeszów. Służba czynna zakończona w stopniu kaprala. 10 lat w rezerwie. Przeniesiony do cywila 31 grudnia 1887 r.

Nie wiem czy dobrze to interpretuję.

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 17 mar 2020, 21:14
autor: szamil
Ursi pisze:
15 mar 2020, 06:40
Pan Staszek zaczął, ja pociągnę dalej... uzupełnienia przy okazji kolejnych kaw ;-)
Uri jest szansa na jakąś pomocą w tym temacie? Ostatni wpis.

https://www.austro-wegry.eu/viewtopic.p ... 5421#p5421

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 18 mar 2020, 08:00
autor: Ursi
Odpowiedziałem ;)

Uzupełniłem nieco transkrypcję na 1. stronie, żebyś miał komplet. Zlokalizowałeś może ten posterunek, na którym służył Twój przodek?

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 18 mar 2020, 18:00
autor: andrzej_m88
Niestety nie wiem gdzie znajdował się wspomniany Wachhaus nr 32.
W tabeli zatrudnienia są wymienione też inne miejsca, np. nr 21 (Przeworsk), czy 41 (Rozwadów).
Nieoznaczone miejscowo są wartownie nr 29 i 32.

Macie pomysł gdzie szukać legendy do tych oznaczeń?

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 26 mar 2020, 14:06
autor: tmach
Podejrzewam, że są to posterunki dróżnicze w obrębie jednej linii kolejowej - nazwy pojawiające się w dokumencie sugerują trasę Przeworsk - Rozwadów. Przejrzyj skany map z CK okresu (np. spory zbiór jest w serwisie Mapster), na niektórych zaznaczono posterunki dróżnicze wraz z ich numeracją.

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 26 mar 2020, 20:50
autor: Stani
Hallo Andrzej,
przejrzałem załącznik i zrozumiałem, że dróżnik rozpoczynał swoją pracę zawodową w Sanoku.
21.12.1892 jako Aushilfs-Strecken-Wächter czyli jako pomocnik przyuczał się do zawodu (strażnika kolei).
Od 01.01.1899 mianowany na samodzielnego pracoownika,
od 11.01.1899 przeniesiony do stróżowania na bocznicy kolejowej w Sanoku.
Dalej już wiadomo.

Re: Życiorys dróżnika C.K. Kolei Państwowych - pomoc w odczytaniu

: 02 kwie 2020, 17:24
autor: andrzej_m88
tmach pisze:
26 mar 2020, 14:06
Podejrzewam, że są to posterunki dróżnicze w obrębie jednej linii kolejowej - nazwy pojawiające się w dokumencie sugerują trasę Przeworsk - Rozwadów. Przejrzyj skany map z CK okresu (np. spory zbiór jest w serwisie Mapster), na niektórych zaznaczono posterunki dróżnicze wraz z ich numeracją.
Dzięki!
Przejrzałem mapy na mapsterze. Niestety nie znalazłem map z oznaczonymi posterunkami 😕
Stani pisze:
26 mar 2020, 20:50
Hallo Andrzej,
przejrzałem załącznik i zrozumiałem, że dróżnik rozpoczynał swoją pracę zawodową w Sanoku.
21.12.1892 jako Aushilfs-Strecken-Wächter czyli jako pomocnik przyuczał się do zawodu (strażnika kolei).
Od 01.01.1899 mianowany na samodzielnego pracoownika,
od 11.01.1899 przeniesiony do stróżowania na bocznicy kolejowej w Sanoku.
Dalej już wiadomo.
Dzięki!
Hmm, chyba od 15.01.1899 pracował w Sanoku. Wcześniej jako pomocnik strażnika pracował na posterunku nr 32 (od 21.12.1892). Od 01.01.1895 jako samodzielny strażnik, również na posterunku 32.

Tylko gdzie był ten WH No.32 🙄
Skoro Przeworsk miał numer 21, a Rozwadów 41 to 32 był mniej więcej w połowie trasy, chyba że numeracja posterunków nie miała związku z ich lokalizacją.