Do identyfikacji...

Państwowe i prywatne linie kolejowe, tabor, dworce...
tmach
Posty: 16
Rejestracja: 18 cze 2018, 22:08
Lokalizacja: Jasło

Do identyfikacji...

Post autor: tmach » 02 lut 2021, 23:14

W linku poniżej fragment zdjęcia mostu na Wisłoku w Czudcu (linia Rzeszów - Jasło). Na tej konstrukcji (co może, choć nie musi być ważne - tymczasowej) znajduje się tablica z napisem. Dolna linijka z datami 17-27.5.15 to przypuszczalnie termin odbudowy (rzecz jasna prowizorycznej) mostu. Ale co jest u góry?

Kc Pr REEK [?]
Kc Pr REBK [?]

A może to nie jest małe c tylko e? Gdybym miał strzelać - strzelałbym w oznaczenie jakiejś jednostki (armijnej?), która to odbudowała. Ale może ktoś będzie w stanie lepiej to wyjaśnić?

https://zapodaj.net/images/dbec3b8255f02.jpg

KG
Posty: 442
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Do identyfikacji...

Post autor: KG » 03 lut 2021, 07:47

A może:
Kgl.Pr.R.E.B.K. (królewska pruska rezerwowa kolejowa kompania budowlana) ? I dalej jej numer.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 507
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Ursi » 03 lut 2021, 10:01

KG pisze:
03 lut 2021, 07:47
A może:
Kgl.Pr.R.E.B.K. (królewska pruska rezerwowa kolejowa kompania budowlana) ? I dalej jej numer.
Też tak to czytam.
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Stani
Posty: 203
Rejestracja: 13 lip 2018, 22:02

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Stani » 03 lut 2021, 10:57

Königlich Preußische Eisenbahn-Bau-Kompanie Nr. 22
Tu we Francji - https://www.ebay.de/itm/Koeniglich-Preu ... 1925833473

A tutaj cesarska w Galicji - K.U.k. Eisenbahn-Bau Kompanie in Western Galicia 1914-1915
- tom 1 https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwwO9fnzlL
- tom 2 - https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwY1FfnzlJ

tmach
Posty: 16
Rejestracja: 18 cze 2018, 22:08
Lokalizacja: Jasło

Re: Do identyfikacji...

Post autor: tmach » 03 lut 2021, 21:48

KG pisze:
03 lut 2021, 07:47
A może:
Kgl.Pr.R.E.B.K. (królewska pruska rezerwowa kolejowa kompania budowlana) ? I dalej jej numer.
Powiedzieć, że jestem pod wrażeniem, to nic nie powiedzieć. Dziękuję!
Stani pisze:
03 lut 2021, 10:57
A tutaj cesarska w Galicji - K.U.k. Eisenbahn-Bau Kompanie in Western Galicia 1914-1915
- tom 1 https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwwO9fnzlL
- tom 2 - https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwY1FfnzlJ
Niestety, liczba bzdur zawartych w tej książce przekracza chyba liczbę jej stron.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 507
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Ursi » 04 lut 2021, 06:49

Ooo! Powiesz coś więcej? Kupiłem i odłożyłem na półkę, jeszcze mnie nie naszło, żeby poczytać....
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Stani
Posty: 203
Rejestracja: 13 lip 2018, 22:02

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Stani » 04 lut 2021, 07:45

Die Pioniere in Galizien/Polen 1914 - 15,
polecma poniższe tytuły:

Das Ehrenbuch der deutschen Pioniere - dotyczy: Jarosław
Bayerische Pioniere im Weltkriege - Przemyśl
Das Posensche Pionier-Bataillon Nr. 29 - Makowisko, R. Ruska
Das Kurhessische Pionier-Bataillon Nr 11 im Weltkriege - Nordpolen: Rawka, Pilica, Kurland

KG
Posty: 442
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Do identyfikacji...

Post autor: KG » 16 lut 2021, 20:52

Przyglądając się zdjęciu upamiętniającemu prace niemieckich pionierów na linii kolejowej Jasło – Rzeszów (pierwszy post tego wątku), przypomniałem sobie, że mam coś o podobnej tematyce i z tego samego czasu.
Jest to zbiorek kartek pocztowych, których nadawcą był Wilhelm Rummel, pionier w Eisenbahn Bau Kompanie Nr. 31, podległej dowództwu XI armii niemieckiej. Jako adres poczty polowej podawał: preuss. E.B.K.31 (albo preuss. Eisenbahn Bau Komp. 31) Armee Oberkommando XI.
Wysłał je między 26 kwietnia a 27 czerwca 1915 roku do rodziny w Hildesheim (Dolna Saksonia) i Schönbeck an der Elbe (Saksonia-Anhalt).

Korespondencja rewelacji nie zawiera, bo też nadawca zbyt wiele o swojej służbie pisać nie mógł. Zwykle są to różne sprawy domowe, informowanie o otrzymaniu przesyłek, neutralne opisy (okolica jest tu przepiękna, noce trochę zimne, za to za dnia bardzo ciepło).
Ale jest też na kartce z 20 czerwca 1915 wzmianka o zaszczycie spotkania w Radymnie cesarza Wilhelma, który podążał w kierunku Lwowa. To jedyny przypadek, gdy w treści korespondencji pojawia się nazwa miejscowości.
Na kilku innych nadawca wpisał miejsce swojego pobytu obok daty.
Prawdopodobnie litery N.S. na pocztówkach z 3 maja 1915 i 7 maja 1915 należy rozszyfrować jako Neu Sandez / Nowy Sącz. W późniejszej z nich potwierdza otrzymanie z domu pierwszej paczki (a była w niej między innymi czekolada).

Kolejne to:
Jaslo, v. 11.5.15
Dwie z tej samej daty – 21.5.15 – Besko a/d. Wisloka (dodać należy, że Besko leży nad Wisłokiem, ale mylenie tych rzek przydarza się nawet utytułowanym autorom z Małopolski),
Nowosielce – Gniewosz vor Sanok v. 24.5.15 - czyli Nowosielce, wówczas tak się nazywające od nazwiska właścicieli dóbr. Nadal więc na linii Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
Dwie datowane Debica v. 31.5.15, jedna – Munina 9.6.15 i wspomniane już Radymno (20 czerwca) - a więc jego jednostkę przeniesiono na linię Kraków – Przemyśl.

W pakiecie było też kilka zdjęć – kartek pocztowych, które nie zostały wysłane.
Cztery z nich są opisane:
- most na Ropie, maj 1915, Galicja
- … most koło Beska, Galicja … 15
- most Besko-Sanok, Galicja czerwiec 1915
- Besko (okopy)
Dwie bez podpisu to plac budowy przy torach kolejowych i jakieś wielkie rusztowanie kolejowej budowli.
https://images91.fotosik.pl/473/99e37b0a8f09e23cmed.jpg

Wybierał głównie tatrzańskie widoki Wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie i cieszyńskiego wydawcy Eduarda Feitzingera (chyba to mnie przekonało do zakupu), ale też charakterystyczne budowle galicyjskich miast (Wydawnictwo Sztuka w Krakowie). W jednym przypadku pocztówka poniekąd „zawodowa”, bo przedstawiająca dworzec kolejowy w Jarosławiu.

Raz też miejsce pobytu sprytnie przemycił, starannie dopisując Skołyszyn (z literą "ł") pod wydrukowanym napisem TATRY. Mnichy chochołowskie. Zapewne nie wiedział, że sam obrazek też jest lekko pokombinowany…
https://images92.fotosik.pl/474/42aca64e67fde4f9med.jpg

tmach
Posty: 16
Rejestracja: 18 cze 2018, 22:08
Lokalizacja: Jasło

Re: Do identyfikacji...

Post autor: tmach » 18 lut 2021, 23:33

Ursi pisze:
04 lut 2021, 06:49
Ooo! Powiesz coś więcej? Kupiłem i odłożyłem na półkę, jeszcze mnie nie naszło, żeby poczytać....
Postaram się, aczkolwiek jeśli ktoś liczy, że wytknę tutaj bzdury w takich kwestiach jak nazewnictwo bądź numeracja jednostek czy przyporządkowanie właściwych stopni do nazwisk - muszę rozczarować. Nie znam się na tym kompletnie, jestem o wiele bardziej kolejowy niż armijny, a i w tematyce kolei nie czuję się alfą i omegą. Nade wszystko jednak działa na mnie jak płachta na byka kompletna ignorancja w tematach, które nie są wiedzą specjalistyczną, a co najwyżej odrobinę poszerzonym zasobem wiedzy ogólnej. I tu mój pierwszy i najpoważniejszy zarzut do autorów - albo nie mają pojęcia o geografii albo mają głęboko w de czytelnika. I tu krótki (z braku czasu na głębszą recenzję) dowód:

Na jednej z pierwszych stron zamieszczona jest mapka z miejscami działania - odbudowy sieci. Takie niuanse jak ten, że skoro jest to mapa sieci kolejowej, to dlaczego Krosno (stacja przelotowa) jest zaznaczone większą kropką niż Jasło (węzeł) rażą pewnie tylko mnie i właściwie można byłoby to odpuścić. Można byłoby, gdyby nie fakt, że treść tej grafiki to kompletne kuriozum wytworzone w pijanym widzie. Bowiem na skrawku o rozpiętości kilkunastu centymetrów zmieściło się:

1. Kompletne pomieszanie lokalizacji miejscowości względem stanu faktycznego - ot chociażby Grabiny leżą sobie na północ od Dębicy,
2. Kompletna nieznajomość przebiegu linii kolejowych - czym jest linia kolejowa wychodząca z Rzeszowa wzdłuż Wisłoka do Tryńczy? Feldbahn? No ok - to dlaczego zaznaczona w ten sam sposób, co linie normalnotorowe? A ten mętlik w rejonie Sandomierza (trzykierunkowy węzeł!) i Tarnobrzega (czterokierunkowy węzeł!!!) to niby co?!
3. Kompletna nieznajomość historii rozwoju sieci kolejowej na tym fragmencie Galicji. Linia z Rzeszowa do Tarnobrzega (choć po prawdzie stacją węzłową są Ocice) istnieje? Istnieje. No to sru - rysujemy. I w książce odnoszącej się do Wielkiej Wojny wyrysowano trasę, której budowę rozpoczęto w międzywojniu. Jednocześnie linia Przeworsk - Dynów nie dostąpiła tego zaszczytu.
4. Kompletna ignorancja w temacie oznaczeń. O możliwym pomieszaniu tras normalnotorowych z feldbanami już pisałem. Ale na mapie część tras zaznaczona jest też inną, grubszą linią. Zapewne (choć tłumaczenia brak) chodzi o odcinki dwutorowe - ale jeśli tak, to czemu nie zaznaczono wszystkich (np. Grybów - Nowy Sącz)?

Dowodów na nierozgarnięcie autorów jest zresztą więcej w książce (a widziałem jedynie tom 1) - np. w opisach Łętownia (na linii Przeworsk - Rozwadów) została "przesunięta" w rejon Dębicy. A kto ciekaw, bez problemu znajdzie kolejne. Jako człowiek, który kilka drobiazgów w swoim życiu spłodził jestem w stanie zrozumieć wiele - czy to roztargnienie, czy wręcz zgubne na dłuższą metę przekonanie o własnej nieomylności (do dziś rumienię się ze wstydu za zrobienie Boreovića z Boroevića) ale poziom zwykłego niechlujstwa w tej książce poraża. Zwłaszcza, że ktoś to potem kupi albo dostanie, przeczyta (albo nie daj Boże skopiuje) i będzie bezceremonialnie powielał bzdury.

A w następnym odcinku, o ile znajdę na niego czas, o tym, że autorzy nie tylko o geografii, ale i kolejnictwie mają mgliste pojęcie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość