Jasło, koniec września 1914

KG
Posty: 758
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Jasło, koniec września 1914

Post autor: KG » 02 lut 2020, 20:25

Pierwsze wzmianki o lądowaniu z powodu braku benzyny i udzielonej pomocy pojawiają się w prasie od 11 października 1914 roku, przy czym miejscowości nie podawano. Jasło wymieniają powołane w moim poście i przytaczane powyżej przez oeffagˊa relacje korespondenta wojennego Béli Landauera z 27 i 28 października 1914. Bez wątpienia chodzi o ten sam epizod wojenny, a zakładam, że nie został wymyślony w KPQ. Tak więc data „gdzieś około 25-27 września” jest bardzo prawdopodobna. Pytanie tylko, czy opis w węgierskiej książce dotyczy bezpośrednich świadków zdarzenia, czy też słyszeli oni z drugiej ręki od żołnierzy mających dostęp do gazet… Béla Landauer podaje 27 września.
Dla mnie najciekawsze jest, że zgodnie z cytowaną przez oeffagˊa publikacją obserwatorem był Oblt. Imre Csernyák. W korespondencji Béli Landauera Imre Csernyák wymieniany jest jako oficer z załogi pociągu pancernego i to on udzielał pomocy niewymienionemu z nazwiska lotnikowi. Zwartych informacji o Imre Csernyáku nie znalazłem, więc zacząłem grzebać w prasie i zupełnie niespodziewanie z gazetowych notatek wychynęła postać nietuzinkowa, co nie znaczy, że wzór do naśladowania dla młodzieży. Wyniki mojego grzebania opisuję w osobnym poście, bo okazały się dość obszerne.
https://www.austro-wegry.eu/viewtopic.p ... 5208#p5208
Trochę nie pasuje to do działu Wybitni obywatele Austro-Węgier, ale patrząc na inne tam zamieszczone posty dochodzę do wniosku, że pora zmienić lub usunąć ten podtytuł.
Różnej objętości wzmianek o losach Csernyáka po wybuchu wojny znalazłem blisko 300. Tylko w jednej z nich (dotyczącej aresztowania w Hamburgu w 1921 roku) podano, że był oficerem lotnictwa. Zważywszy na nobilitujący charakter tego rodzaju służby, jest bardzo mało prawdopodobne, by w prasie takie informacje pomijano.

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 1451
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Lublin/dawniej Kraków

Re: Jasło, koniec września 1914

Post autor: Trotta » 03 lut 2020, 13:15

oeffag pisze:
31 sty 2020, 18:17

Moim zdaniem przymusowe lądowanie Oblt.BO Csernyaka w Jaśle miało miejsce ok.20-go października i to lądowanie opisują obie gazet.
A data wrześniowa?
albo pomyłka albo mało prawdopodobne, identyczne wydarzenie ale o miesiąc wcześniejsze i nie opisane w prasie (spróbuję jeszcze poszukać).
Rzecz w tym, że relacja pochodzi z książki o jednym z pułków 11. HKD. A ta w październiku snuła się daleko od Jasła, nie pasuje wcale.
Zresztą ok. 20 października front był na Sanie i w Jaśle rosyjscy ułani żadną miarą nie mogli stwarzać zagrożenia dla przymusowo posadzonego samolotu.
Є в Києві злота брама, На тій брамі синьо-жовта фана!

oeffag
Posty: 498
Rejestracja: 31 maja 2018, 21:22
Lokalizacja: Ziemie Zabrane. Chwilowo Wwa

Re: Jasło, koniec września 1914

Post autor: oeffag » 03 lut 2020, 15:36

Rzecz w tym, że relacja pochodzi z książki o jednym z pułków 11. HKD. A ta w październiku snuła się daleko od Jasła, nie pasuje wcale.
Zresztą ok. 20 października front był na Sanie i w Jaśle rosyjscy ułani żadną miarą nie mogli stwarzać zagrożenia dla przymusowo posadzonego samolotu.
Tak, to pasuje.
Biorąc także pod uwagę opracowaną przez Kolegę KG znakomitą biografię Csernyaka i jego zaangażowanie w branży naftowej
można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że to własnie on udzielał pomocy przymusowo lądującemu w Jaśle lotnikowi
a nie był tej pomocy potrzebującym.
Tak więc moje przypuszczenia dotyczace przymusowego lądowania w Jaśle w październiku okazują się być błędne i
aktualna pozostaje data wrześniowa tego wydarzenia.
No to szukamy dalej.
Pozytywnym efektem dotychczasowych poszukiwań jest wydobycie z zapomnienia nietuzinkowej postaci Imre Csernyáka za co
należą się wielkie słowa uznania Koledze KG!!!!!!!!!!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości